Shield Trigger
Kiedy karta z t± zdolno¶ci± umieszczana jest w Twojej rêce ze strefy tarcz, mo¿esz u¿yæ jej bez ponoszenia kosztów. Je¶li to czar, jest tu traktowane jako normalnie rzucanie, je¶li potwór jako standardowe wezwanie. Niektóre karty np. Jewel Spider czy Ghastly Drain pozwalaj± umie¶ciæ tarczê w rêku, jednak nie mo¿na wtedy u¿yæ zdolno¶ci "Shield Trigger" karty, chyba, ¿e efekt mówi inaczej. Efektu Shield Trigger mo¿na u¿ywaæ tylko natychmiast po z³amaniu tarczy, w przypadku je¶li potwór jest Podwójnym £amaczem lub Potrójnym ³amaczem u¿ywamy jej przed z³amaniem kolejnej tarczy. Kartê tak± mo¿emy te¿ zostawiæ w rêku, aby u¿yæ jej w jednej ze swych tur p³ac±c jej koszt.
Blocker
Potwora bêd±cego blokerem mo¿na poznaæ po kó³ku w kwadraciku w polu efektu karty. (Jednak karta Amnis, Holy Elemental nie ma tego symbolu - b³±d producenta.) Je¿eli na karcie nic nie pisze o tym, ¿e potwór nie mo¿e atakowaæ, to mo¿e atakowaæ i potwory i graczy. Jednak wiêkszo¶æ blokerów nie mo¿e atakowaæ, albo nie mo¿e atakowaæ tylko graczy. Maj± one wiêksz± moc przy niskim koszcie, dlatego s± powszechnie u¿ywane. Kiedy potwór przeciwnika atakuje, mo¿emy tapn±æ blokera, aby zanegowaæ normalny cel ataku. Wtedy potwór atakuj±cy i blokuj±cy tocz± normaln± walkê. Potwory tapniête nie mog± oczywi¶cie blokowaæ ataków.
Power Attacker
Potwory z t± zdolno¶ci± otrzymuj± dodatkow± moc na czas ataku, ale po ataku j± trac±. Na przyk³ad Brawler Zyler przez ca³y czas ma moc 1000, ale gdy atakuje ma 3000, gdy¿ dostaje bonus "Power Attacker + 2000". Dodatkowa moc utrzymuje siê a¿ do zakoñczenia ataku i wszystkich efektów z nim zwi±zanych - to znaczy, je¶li rywal u¿yje zdolno¶ci "Shield Trigger" karty Phantom`s Dragon Flame (pozwala zniszczyæ 1 potwora rywala z moc± 2000 lub mniej), to nie mo¿e zniszczyæ nam Zylera bo on nadal ma 3000 mocy. Dopiero po u¿yciu tej karty Zyler traci moc.
Double Breaker
Potwór z tak± zdolno¶ci± ³amie 2 tarcze, gdy atakuje gracza i nie jest blokowany. Je¶li rywalowi zosta³a tylko jedna tarcza, potwór ten ³amie j±, ale nie wygrywasz pojedynku - musisz zaatakowaæ raz jeszcze. Tarcz do z³amania nie wybieramy jednocze¶nie - najpierw atakujemy jedn±, potem drug±. Zanim zaatakujemy drug± tarczê rywal mo¿e u¿yæ zdolno¶ci "Shield Trigger" tej pierwszej. Jednak nawet je¶li atakuj±cy potwór zostanie usuniêty ze strefy walki w wyniku dzia³ania Os³ony Tarczy pierwszej atakowanej karty, druga tarcza zostaje z³amana normalnie. Je¶li przeciwnikowi zostaje 1 tarcza, a on u¿ywa zdolno¶ci Shield Trigger pozwalaj±cej mu dodaæ kartê do strefy tarcz, potwór bêd±cy Podwójnym £amaczem musi z³amaæ t± dodan±. Potwór bêd±cy Double Breakerem musi z³amaæ 2 tarcze, je¶li tylko mo¿e. Nie mo¿emy wybraæ tylko 1 tarczy rywala, gdy ma ich kilka.
Slayer
Potwory z t± zdolno¶ci± niszcz± potwora rywala, gdy przegrywaj± walkê. Na przyk³ad atakujemy Gigagiele (Slayer o mocy 3000) Chaos Worma (5000) rywala. Nasz Gigagiele ma mniejsz± moc, wiêc przegrywa walkê i jest niszczony. Nastêpnie niszczony jest Chaos Worm. Je¿eli na karcie nie pisze inaczej, efekt ten aktywuje siê gdy potwór walczy - niezale¿nie, czy atakuje, czy jest atakowany.
Survivor
Survivor to zdolno¶æ i rasa w jednym. Potwory takie przekazuj± swoj± zdolno¶æ innym Survivorom. Ka¿dy z twoich ocala³ych ma zdolno¶æ pozosta³ych. Niektóre takie zdolno¶ci mog± ulec podwojeni. Na przyk³ad - mamy w strefie walki 2 sztuki Smash Horn Q, który daje wszystkim survivorom wliczaj±c w to siebie 1000 mocy. Poniewa¿ mamy dwa, oba dostaj± po 2000 mocy. Ale zdolno¶ci takie jak Double Breaker, Speed Attacker, czy Slayer nie sumuj± siê.
Triple Breaker
Potwory z t± zdolno¶ci± ³ami± 3 tarcze przeciwnika, gdy atakuj± go i nie s± blokowane. Je¶li rywal ma mniej tarcz, wszystkie s± ³amane. Je¶li u¿ywaj±c jakiej¶ karty np. Magma Gazer damy Double Breakera dla Triple Breakera, wybieramy, czy chcemy z³amaæ 2 czy 3 tarcze, ale nie mo¿emy z³amaæ tylko 1 tarczy, je¶li rywal ma ich wiêcej.
Tap Ability
Potwory z t± zdolno¶ci± mog± byæ tapniête, aby u¿yæ efektu oznaczonego strza³k±. Je¶li potwór nie mo¿e atakowaæ, nie mo¿e u¿yæ tej zdolno¶ci. Je¶li musi atakowaæ, poniewa¿ rywal rzuci³ kartê zmuszaj±c± do tego, to te¿ nie mo¿e u¿yæ swej zdolno¶ci. Blokery nie mog± blokowaæ u¿ycia tej zdolno¶ci.
Charger
Karty czaru maj±ce t± zdolno¶æ s± umieszczane w strefie many po u¿yciu - nie s± wysy³ane na Cmentarz. Mo¿emy rzuciæ taki czar, tylko aby dostaæ dodatkow± manê np. czar pozwala nam wybraæ 1 potwora i dodaæ mu moc - wtedy mo¿emy rzuciæ czar, nawet je¶li nie ma ¿adnych potworów w strefie walki, a czar i tak trafi do strefy many.
Stealth
Potwory maj±ce t± zdolno¶æ nie mog± byæ blokowane, je¶li rywal ma w swojej strefie many przynajmniej jedn± kartê danej cywilizacji. Na przyk³ad potwór maj±cy "Nature Stealth" nie mo¿e byæ blokowany, je¶li rywal ma przynajmniej 1 kartê natury w swej strefie many.
Turbo Rush
Ta zdolno¶æ aktywuje siê, je¶li jeden z Twoich innych potworów z³ama³ wcze¶niej tarczê w tej turze. Zdolno¶æ ta ma dzia³anie tylko do koñca tej tury. Je¶li mamy w strefie walki np. 2 potwory z "Turbo Rush" i jednym z nich z³amiemy tarczê, to nie dostanie on swej zdolno¶ci, ale ten drugi ju¿ tak.
Silent Skill
Zdolno¶æ t± aktywujemy poprzez zostawienie potwora z tym efektem tapniêtego, na pocz±tku tury, gdy odtapowywujemy karty. Nie mo¿emy tapn±æ takiego potwora na pocz±tku tury, by u¿yæ jego zdolno¶ci - musia³ on byæ ju¿ wcze¶niej tapniêty. Je¶li potwór ze zdolno¶ci± "Silent Skill" ewoluuje, gdy jest tapniêty z jego w³asnego efektu, ewolucyjny potwór wchodzi do gry te¿ tapniêty, co wi±¿e siê z tym, ¿e nie mo¿e atakowaæ w tej turze. Na pocz±tku tury najpierw odtapowujemy inne karty, a dopiero potem w dowolnej ilo¶ci i w dowolnej kolejno¶ci mo¿emy zostawiæ potwory tapniête, by u¿yæ ich zdolno¶ci "Sient Skill". Decyzjê o tym, czy chcemy u¿yæ tej zdolno¶ci czy nie podejmujemy przed doci±gniêciem karty na pocz±tku tury.
Wave Striker
Zdolno¶æ ta aktywuje siê, gdy w³a¶ciciel ma 3 lub wiêcej Wave Strikerów w strefie walki jednocze¶nie.
Offline